De Ontmoeting

De Ontmoeting

 

Lichtinstallatie appartementencomplex De Hagen Amsterdam-Noord

Opdrachtgever VESTEDA. Oplevering februari 2017

LED-schermen, vitrage, inkt, garen, lint

 

Een gelaagde en ‘doorlopende installatie in 8 vitrineramen van het appartementencomplex De Hagen in Amsterdam-Noord.

Twee eenzame zielen, nieuwsgierig en op zoek naar contact achter de gezellige vensterbanken van Amsterdam-Noord, ontmoeten elkaar bij de entrée en delen hun passie.

De dubbele laag vitrage is geprint en geappliceerd met ‘vensterbankiconen. Het moiree-effect geeft een extra dynamiek aan de beelden.

 

 

Nearly There !

Lichtinstallatie  3 maal geexposeerd:

 

Lichtkunstfestival Winterlicht, Julianapark Schiedam. December 2015

 

Lichtwandeling Heerlijck Licht, Diepenheim.

Februari 2016

 

Luminale Frankfurt. Maart 2016

 

Bed, doekconsructie, EL-wire, LED-strips en motor

 

 

Licht en duisternis zijn verbonden met leven en dood. Bas Peeters is gefascineerd door het verschijnsel Bijna-Dood-Ervaring: een ervaring in een veranderde bewustzijnsstaat tijdens een reële levensbedreigende situatie. Het gaat dus om het daadwerkelijk nabij de dood zijn.

Vaak wordt ervaren dat men door een donkere spiraalvormige tunnel gaat, aangetrokken door een helder onbeschrijfbaar mooi licht aan het einde.

Het gelukzalige gevoel leidt tot een blijvende transformatie van het karakter.

Liggend op dit bed ervaart de toeschouwer een hypnotiserende bijna-dood-ervaring.

Door de ronddraaiende tunnel en het bewegend licht lijkt het alsof je in de tunnel gezogen wordt.

Het werk is in eerste instantie gemaakt voor Winterlicht in Schiedam.

De heilige Liduina, patrones van de chronisch zieken en de stad, heeft bijna haar hele leven op bed gelegen en had talloze visioenen.

Pas na achtendertig jaar lijden kwam er een eind aan haar leven. Ze zag in haar laatste verschijning een bloeiende rozenstruik en stierf.

Haar visioenen kunnen vergeleken worden met een bijna-dood-ervaring.

In Diepenheim stond het werk op een oud Kerkhof.

 

 

 

Memento Mori

Video- en lichtinstallatie voor Parklicht

Ruïne park Frankendael Amsterdam

Januari 2015

 

Park Frankendael is begin 19e eeuw aangelegd in de zogenaamde romantische landschapsstijl.

In de vijver stond op een klein eiland een huisje – de Hermitage genoemd – waar naartoe geroeid kon worden. In de Hermitage was een pop te vinden die een monnik voorstelde. Als er een munt in de pop werd gegooid, wees de arm van de pop naar een kist waarop de woorden “gedenk te sterven” te lezen waren

Het contrast van deze voorsteling over vergankelijkheid met de amoureuze omgeving werd door de bezoeker zeer gewaardeerd. De ruïne is in 2003 gerestaureerd.

Tijdens Parklicht verschijnt een vage schim met een lantaarn in zijn hand langzaam uit de diepte en loopt naar de deuropening. De heremiet kijkt even naar buiten. Hij draait zich om en verdwijnt weer naar het rijk der doden.

Matching the Wall

 

Video- en lichtinstallatie

Luciferfabriek

GLOW Eindhoven

November 2014

 

De naam Lichtstad is in feite ontstaan door de aanwezigheid van meerdere luciferfabrieken in Eindhoven, en de geschiedenis daarvan voert terug tot 1870, terwijl Philips pas in 1891 is gekomen. De wandelroute van GLOW 2014 loopt langs een respectloos ingepakte wand van de voormalige luciferfabriek.

De lucifer als lichtbrenger wordt verbeeld in een letterlijk en figuurlijk gelaagd 3-dimensionaal licht- en videobeeld geinspireerd op de geschiedenis van deze plek.

De Genius Loci (unieke identiteit) wordt zo weer nieuw leven ingeblazen. De bezoeker zal zich realiseren dat hier industrieel erfgoed ligt met een belangrijke impact voor de stad.

 

Carbide Plant

Lichtinstallatie Carbidgebouw Hembrugterrein Zaanstad

Art Zaanstad. Mei 2014

Draaiende kroonluchter van koperbuis met 20 oude Carbidlampen en glas-in-loodraam van Leefilter

Tussen 1895  en 1945 hebben mensen gebruik gemaakt van carbidlampen die werkten op acetyleengas dat vrijkomt als je water laat druppelen op een blokje carbid.

Het werd als mobiel licht gebruikt op fietsen, auto’s en in de mijnen, maar ook op industriecomplexen. Het geeft een helder wit licht en heeft een typische lookgeur.

Het Carbidgebouw(379) op het Hembrugterrein, gebouwd in 1938, heeft dienst gedaan als huisvesting voor een carbidinstallatie. Later is dit gebouw ook gebruikt als glas- en verfmagazijn. De carbidinstallatie draaide op een acetyleengenerator en diende om munitie mee te maken maar ook om het hele complex te verlichten.

 

Een mobilé van koperbuis  met een tiental verschillende carbidlampen hangt in de vide. Door de warmte van de vlammen draaien de lampen rond en het licht genereert vreemde schaduwen op de muren.

Het grote raam is getransformeerd tot een modern glas-in-loodschildering van een sterk uitvergroot en gepixeld detail van het bos dat het Hembrugterrein door de jaren heen heeft overwoekerd. De hele ruimte wordt zo bedolven onder groen licht. De indringende carbidgeur versterkt de herinnering aan het oorspronkelijke gebruik van dit gebouw.

Natuur en techniek omarmen elkaar in deze bizarre ‘kasplant’.

 

 

Facing the Facade

 

Videomappingproject

Luminale Frankfurt Duitsland.

Maart-april 2014

Beamer, Laptop, 5 TL-armaturen, karnemelk en speakers

 

De bewogen geschiedenis van deze fabriek is de inspiratie voor dit project als onderdeel van een groepstentoonstelling van het ILO (Instituut Licht Ontwerpen).

De gebroeders Heyne stichtte de fabriek in 1869 en maakten het tot een enorme onderneming in schroeven en draaiwerk, met meer dan 400 werknemers. Tijdens beide wereldoorlogen warden ze verplicht om wapens te maken. Het was een hiërarchische gemeenschap met een typisch Duitse 'Gründlichkeit'

Op de gevel aan de binnenplaats van de oude staalfabriek, is een videoprojectie te zien. Een vlammend rode lichtlijn achter de ramen toont de tijd en de gloeiende staal.

Oude foto's, positief en negatief, verschijnen, vervagen en bewegen. De huidige huurders kijken door de ramen.

Marlene Dietrich zingt: “I need a man”.

 

Immaculate Emasculation

Analoge imagemapping op bevrijdingsmonument

lichtkunstfestival Winterlicht’

Julianapark Schiedam

December 2013

6 kleinbeelddiaprojectoren

 

Het vijf meter hoge standbeeld van Pieter Starreveld is erg omstreden geweest in de jaren vijftig omdat het te onzedelijk zou zijn. Pas in 1967 werd het beeld erkent als bevrijdingsmonument en voorzien van een nieuwe inscriptie. Door de jaren is het beeld ernstig  beschadigd,

Voor het 2-jaarlijkse Winterlicht Festival is het beeld getransformeerd d.m.v. diaprojecties van echte modellen. Het lijken mensen van vlees en bloed die samen een oorlogstafereel  verbeelden met een knipoog naar de preutsheid uit de jaren 50.

Wie gaat er met de afgehakte geslachtsdelen vandoor?

 

Beware of the Dog!

Interactieve videoinstallatie

Amsterdam Light Festival

Entrepotdok Amsterdam

December 2013- Januari 2014

12 plasmaschermen met minimacs, sensoren en speakertjes

 

 

Het Entrepotdok werd tot in de jaren 70 van de vorige eeuw bewaakt door de zogenaamde Hellebaardiers. In deze installatie komt hun geest terug in de wijze waarop de bewoners  van het  voormalige Administratiekantoor hun eigen territorium beschermen en de voorbijgangers in de gaten houden.

Op het moment dat iemand te dicht bij komt begint de  ‘bewaker’  vanuit  de  ovale ramen te blaffen.

Deze  ‘levende’ portrettengalerij  staat voor overbeveiliging  en levert door de interactiviteit een hilarisch beeld op.

 

Het Rode Gevaar

Lichtinstallatie in vitrine galerie ‘De Inkijk’, metrostation Wibautstraat Amsterdam

Januari-maart 2013

3 overhead projectoren met roterende speelgoedobjecten en bouwfolie.

 

De metrostations  Wibautstraat, Weesperplein en Waterlooplein waren in de jaren zestig aangelegd om ook als schuilkelders te kunnen dienen bij een kernramp.

De etalageruimtes worden nu beheerd door stichting Polderlicht voor vernieuwende kunstprojecten.

In  deze tableau vivant schieten oorlogsvliegtuigen en bommenwerpers in het rond.

Bij het voorbij lopen verandert de positie van de soldaatjes.

Een low-profile licht- en schaduwspel met een knipoog naar de dreiging van een nucleaire aanval ten tijde van de Koude Oorlog.

Wat zou Poetin hier van vinden?

 

Lopend Vuurtje

Lichtkunstproject in Oostelijk Havegebied

Amsterdam

Maart 2011

2 laserbeamers, 16 flitslampen en 4 toplichten

In samenwerking met Fleximac

 

Dit 4-daagse project kwam tot stand met subsidie van stadsdeel Oost en stichting Loods 6 om de verbinding tussen de twee winkelcentra Brazilie en Loods 6 te bevorderen.

De twee laserstralen die langzaan verschijnen en verdwijnen, kruisen elkaar boven de Verbindingsdam en worden op beide gebouwen verbonden door flitslampen.

Het beeld  verandert verassend als de voorbijganger er onderdoor beweegt.

 

Stella Maris

Videoinstallatie voor groepstentoonstelling

Lighten Up 2

in Bagagehal Loods 6 Amsterdam tijdens SAIL 2010

Doorzichtprojectiescherm 3 X 4,5 m. LED-lampjes en voile

 

 

Deze installatie is geinspireerd op de mythologie van Amphitrite, de godin van de zee, verbeeld in de fontein voor Loods 6

Poseidon verkoos haar tot zijn vrouw toen zij met haar zusters een rituele dans uitvoerde. Ze weigerde echter en vluchtte. Poseidon stuurde daarop een dolfijn achter haar aan. Het lukte de dolfijn haar mee terug te brengen. Nadat hij haar huwde, beloonde hij de dolfijn door hem te veranderen in een sterrenbeeld en plaatste hem aan de hemel .

Stella Maris toont de ondoorgrondelijkheid van de Zee. Het wordt versterkt door het voile

scherm wat er voor hangt

Door naar het op en neer deinende videobeeld te kijken, krijgt de toeschouwer een gevoel van evenwichtstoornis of zeeziekte. Alleen het sterrenbeeld  Delphinus blijft in balans.

 

 

Heimwee

Installatie voor licht- en geluid- en videokunstroute

Polderlicht@home in Oosterparkbuurt Amsterdam

december 2010

Gebedskleed van gebroken kerstballen (180 X 270 cm.)

Pinspots en geluid van huilende baby

 

Het tapijt als centrum van het huis.

Een clash van christelijke en islamitische elementen, met letterlijk 'schitterend' resultaat. Het bidkleed is gericht naar het Oosten; geheel in stijl moeten bezoekers hun schoenen uitdoen alvorens de ruimte te mogen betreden.

Een huilende baby op de achtergrond verwijst naar pijn en verlangen.

 

Ablutiekring

Licht- geluid- en geurinstallatie voor kunstmanifestatie  Oranje-Vrijstaatkade

Polderlicht te Amsterdam

Oktober 2007

Circel doorsnee 10 m, van 12 aarden vulkaantjes met daarin halogeenlampen en glazen schalen gevuld met gekleurd water en etherische olie  Geluidsinstallatie

 

In de huidige wijk Oostpoort lag vroeger de Oostergasfabriek met een omvang van ruim 9 hectare sterk verontreinigde grond. Ten tijde van deze kunstroute was men druk bezig met  bodemsanering hiervan. Enkele oude gebouwen zijn (gedeeltelijk) gehandhaafd.

De kring van 12 rokende vulkanen symboliseert  een reinigingsritueel. Ze verspreiden een wierookgeur. versterkt door de zuivere stem van een jongetje wat Korantekten zingt over Jozef in de put.

Het past in een voormalig katholieke, multiculturele buurt.

 

Carne Vale

Kunstwerk aan gevel stadhuis van Venlo voor kunstmanifestatie De Nis te Venlo

December 2005 -  maart 2006

Fotopaneel, 200 x 100 cm met markies van kant

en fotopaneel met markies van wol, 150 x 80 cm

aangelicht door middel van blacklight TL-lampen

 

 

Onderdeel van de kunstestafette in de twee nissen van het 400-jarige stadhuis van Venlo. Carne Vale betekent vaarwel vlees,

Een spotprent van een prins Carnaval , als in het sprookje: De nieuwe kleren van de Keizer.

Kant en wol verwijzen naar de Boerenbruiloft, de afsluitende dinsdag van de ‘Venlose Vastelaovend’.

Aan de achterkant een rug met een schotwond. Het is niet altijd even leuk in ‘Het stedje van Lol en Plezeer’. De blacklight verlichting zorgt voor een louche sfeer.